Interview: Roman Kolesár – špičkový driftér


Bang.sk

Roman Kolesár, drifter by bang (20)Drift, ako súčasť profesionálneho motorizmu, patrí medzi jeden z najsledovanejších adrenalínových športov. Nadupané autá, vôňa spálených pneumatík a krásne ženy, ktoré neodmysliteľne patria k závodným podujatiam, si získali srdcia fanúšikov po celom svete. Výnimkou nie je ani Roman Kolesár, náš špičkový driftér, ktorý nám v dnešnom rozhovore porozprával o svojich začiatkoch, ako aj cieľoch, ktoré by v budúcnosti rád dosiahol.




  • Ahoj Roman. Sme veľmi radi, že si prijal naše pozvanie na rozhovor. Aj keď priaznivcom driftu je tvoje meno už dobre známe, skús sa nám prosím v skratke predstaviť.


Ahoj, pozdravujem čitateľov Bang ESkaa a som veľmi rád, že ste tu a robíte náš šport stále populárnejším. Pochádzam z Košíc, mám tridsaťneviemkoľko rokov a som spoluvlastníkom úspešnej obchodnej rodinnej firmy. Mám milujúcu manželku, dve krásne dcéry (5 a 7 rokov) , ktoré sú mojimi obrovskými fanúšikmi. Veď ma sprevádzajú takmer na každých pretekoch.




  • V súčasnosti patríš medzi našich top driftérov, mnohí ťa označujú za vôbec najlepšieho. Aké však boli tvoje začiatky? Kto alebo čo ťa k tomuto športu priviedlo?


Ďakujem . Drift je vlastne dlhý kontrolovaný šmyk. Všetko sa začína krátkym šmykom a tie začali už dávno, dávno v časoch čerstvého vodičského preukazu. Začínalo to na snehu s autom, ktoré bolo po ruke. Také Audi 100 quattro, Iveco Daily, Seat Inca, Seat Leon a napokon BMW M3. S M-kom to už bol šmyk na povel. Potom som šmyk už len zdokonaľoval, predlžoval a skúšal vo väčších rýchlostiach. Keď sa začali organizovať podujatia Drifting Day na Babe, zistil som, koľko toho ešte neviem. Spájať drifty, brzdiť v drifte atď. Mojím ťahúňom bol zo začiatku Noro (Norbert Kováčik, rovnako náš úspešný driftér) a neskôr sme brázdili spolu všetky bližšie aj vzdialenejšie akcie.



Collage Roman a Noro


  • Máš alebo si v minulosti mal medzi jazdcami svoj vzor?


Veľa som sa zo začiatku učil od Nora, no potom mal dvojročnú pauzu kvôli nehode a ja som sa začal uberať vlastným smerom. Vzor nemám a snažím sa jazdiť svojím vlastným štýlom. Za dych vyrážajúci považujem agresívny štýl poľských jazdcov, ktorí svojimi tesnými battlami zdvíhajú zo stoličiek nejedného fanúšika.




  • Počas svojej kariéry si dosiahol viacero športových úspechov. Ktorý z nich si ceníš najviac a prečo?


Som dvojnásobný majster Slovenska, čo pre mňa znamená maximum na slovenskej pôde. Účinkovanie na európskej súťaži je ďalší level a zvíťaziť alebo umiestniť sa na stupni víťazov je mimoriadnym úspechom pre každého európskeho jazdca. Nezabudnuteľným pretekom je pre mňa závod King of Europe v Constante, kedy som dosiahol „ tri v jednom“. Vyhral som kvalifikáciu, vyhral preteky a porazil vo finále úradujúceho majstra King of Europe Adama Kerényiho. Konečným výsledkom v roku 2012 bolo moje tretie miesto v celkovom hodnotení.



Roman Kolesár King of drift

Jazda Romana na Slovakiaringu



  • Aké sú tvoje ambície do budúcnosti? Čo by si chcel v rámci driftu ešte dokázať?


Je viacero európskych súťaží, EEDC, ALLSTARS, PFD a v budúcnosti sa chcem pozrieť aj na tieto preteky. Potom by som chcel vidieť alebo zúčastniť sa prestížnej americkej súťaže Formula Drift a tiež sa pozrieť na blízky východ. Určite sa budem aj naďalej zúčastňovať slovenských závodov, aby som bol videný slovenským fanúšikom nielen z fotiek a videí, ale aj naživo. Aspoň takto sa im môcť poďakovať za ich úžasnú podporu.




  • Drift, tak, ako každý adrenalínový šport, so sebou nesie určitú dávku rizika. Ako to zvládajú tvoji najbližší? Nemajú o teba strach?


Napriek tomu, že sme už mali možnosť vidieť množstvo nehôd na trati, ani v jednom prípade nedošlo k zraneniu. Vážnejšie kolízie ma zatiaľ úspešne obchádzajú a dúfam, že to takto zostane. Povedal by som, že drift je v motošporte jednou z najbezpečnejších disciplín. Rodina a blízki ma už veľakrát videli v pretekoch „door to door“ a strach je už len vo forme napätia z výsledku.



Roman Kolesár, drifter by bang (1)


  • Využil si niekedy svoje driftérske schopnosti aj v bežnej premávke? Akým šoférom si mimo závodného okruhu?


Keď som na okruhu, či už na motorke alebo na aute, vyplaví sa obrovské množstvo adrenalínu. Po návrate na bežné cesty už nemám žiadny dôvod na dokazovanie si niečoho medzi bežnými vodičmi. Aj keď jazdím niekedy svižnejšie, vždy a zásadne je to v rámci bezpečnosti a tak, aby som neohrozil žiadneho účastníka premávky. Z pretekov predpokladám, že mám rýchlejšie a predvídavejšie reakcie na okolnosti a určite je to prínosom pri presunoch z bodu A do bodu B.




  • Máš blízko aj k nejakému ďalšiemu adrenalínovému športu?


Vzhľadom na to, že mám rodinu a firmu, popri drifte mi už nezostáva veľa času venovať sa aktívne ďalšiemu športu. V zime sa venujem snowboardingu – drift na doske . Pravdou ale je, že vyhľadávam nenápadne zábavu, ktorá mi vyčarí úsmev na tvári. Môže to byť napríklad bobová dráha, kolotoče a húsenková dráha. Absolvoval som jazdu na 3. najrýchlejšej dráhe na svete a na najrýchlejšej drevenej dráhe na svete. To už boli riadne bomby . Taktiež mám ešte známeho v Maďarsku, ktorý je majster sveta v akrobatickom lietaní. Toto je jedna z vecí, ktorú by som si ešte rád vyskúšal.



Roman Kolesár, drifter by bang (10)

Vychutnajte si videjko z Romanovho pôsobenia na King of Europe Drift Series 2012



  • Pre mnohých si už teraz športovým vzorom. Čo by si poradil tým, ktorí si vôňu spálených pneumatík zamilovali natoľko, že sú odhodlaní nasledovať tvoj príklad a naplno sa venovať driftu?


Závodný jazdec by mal mať niekoľko predpokladov, aby sa zo šoféra mohol stať pretekár. V prvom rade to musí byť láska k autám, mať cit a vnímať, ako sa auto správa pri jednotlivých situáciách. Vtedy je podstatné mať rýchle reflexy, dobrý odhad a správnu reakciu. To posledné je najpodstatnejšie, pretože všetko sa deje v milisekundách a nie je čas na rozmýšľanie, že “čo teraz ?” . Ak máš toto zvládnuté, treba postaviť závodné auto na drift bez kompromisov. Prečo bez kompromisov ? Pretože inak to nebude nikdy funkčné závodné auto, bude to trápenie a nikam sa neposunieš. A potom už len jazdiť, jazdiť a meniť gumy, a jazdiť a meniť gumy a dookola .


Roman, ďakujeme za rozhovor a do budúcnosti želáme všetko dobré.


Ďakujem !

Roman Kolesár, drifter by bang (18)


Autor: Michal Chudík
Foto: Romanov archív
Video: Bang media, youtube.com

Galéria