V pretekoch svetovej série Red Bull Air Race, prezývaných aj ,,Formula 1 vo vzduchu" súperia najlepší piloti sveta v súťaži o rýchlosti, precíznosti a schopnostiach. Nízky let, iba pár metrov nad zemou, či vodnou hladinou cez vzdušné brány v rýchlosti dosahujúcej až 370 km/h s preťažením 12G!Šesť miest, šesť jedinečných závodov. Red Bull Air Race 2010. Od centra mesta až po otvorenú krajinu, nad zemou alebo vodou, Red Bull Air Race sa môže uskutočniť takmer kdekoľvek. Veľkolepé backdropy a ústa otvárajúca akcia sú zárukou, že sa diváci stretnú s jedným z najviac inovatívnych a vzrušujúcich nových športov týchto dní.
Rýchlosť a zručnosť
Cieľom je dokončiť trať, navigovaním sa do 20 metrov vysokých, špeciálne navrhnutých nafukovacích stožiarov známych ako 'Air Gates' v čo najrýchlejšom možnom čase. Ale nie je to len o rýchlosti. Piloti musia preletieť medzi Air Gatesami v správnej polohe (horizontálne, alebo vertikálne) dávajúc pozor, aby sa ich nedotkli svojimi krídlami. Presnosť je zásadná, pretože prípadné chyby sú penalizované sekundami, ktoré sa potom pripíšu k pilotovmu času.
Piloti súťažia o svetové body šampionátu v každom závode, a ten, kto nahromadí najviac na konci sezóny je korunovaný Red Bull Air Race svetovým šampiónom.
Najlepší svetoví závodní piloti
Pätnásť najlepších pilotov na svete sa kvalifikovalo do Red Bull Air Race World Championship v roku 2010. Lietanie nízko pri zemi absolútnou rýchlosťou, predvádzanie náročných otočiek a Air Gate prechodov počas vyrovnávania sa s vysokými silami G - to všetko vyžaduje nesmiernu zručnosť, pripravenosť a umenie, takže iba určitý počet pilotov na svete to dokáže. Red Bull Air Race Qualification Camp na základe prísneho výberového procesu zabezpečuje, že len tí najzručnejší a najskúsenejší piloti získajú 'Super licenciu' potrebnú na súťaženie v svetovej sérii.
Títo piloti sú na vrchole svojej hry - Red Bull Air Race kladie obrovské nároky na ich schopnosti lietania. Sú neustále tlačení na hranicu svojích limitov v súťaži, kde stotiny sekundy môžu znamenať rozdiel medzi víťazstvom a prehrou.
História
2001: V roku 2001, sa zrodil nápad spojiť lietanie s najviac vzrušujúcimi prvkami automobilových závodov. O deväť rokov neskôr, Red Bull Air Race, v jeho súčasnej podobe, už presahuje túto víziu. Stal sa úplne novým, úplne nezávislým závodným športom s väčším napätím, väčšou konkurencieschopnosťou a väčším publikum, než si kto dokázal predstaviť.
Red Bull Air Race bol koncipovaný v roku 2001 v Red Bull think-tanku, ktorý bol zodpovedný za vytváranie širokej škály inovatívnych športových udalostí po celom svete. Cieľom bolo vytvoriť úplne nové letecké závody, ktoré by zaručovali ukážku schopností najlepších svetových pilotov, vytvoriť závod na oblohe, ktorý nemal byť len o rýchlosti, ale aj o presnosti a zručnosti. Odpoveďou bolo postaviť zvlášť navrhnutú prekážkovú trať, ktorú by piloti zvládali pri vysokých rýchlostiach.
2002: Prvé Air Gate prototypy
Vývoj prototypov, čo je teraz známe ako 'Air Gates' sa začal v roku 2002 a toho istého roku, preslávený maďarský pilot Peter Besenyei úspešne absolvoval prvý skúšobný let medzi nimi.
2003: Prvý Red Bull Air Race
Po dvoch rokoch plánovania a vývoja, prvý oficiálny Red Bull Air Race bol uskutočnený v Zeltwegu, Rakúsko v roku 2003. Šesť pilotov súťažilo pred niekoľko sto tisíc divákmi. Závod slávil tak obrovský úspech, že druhý bol pripravený v rovnakom roku pri Budapešti. To signalizovali novú éru v motor-športe.
V roku 2004 bol predstavený nový kužeľovitý pylón a konali sa tri preteky. Kemble (Anglicko), Budapešť (Maďarsko) a Reno (USA).
2005: Prvá oficiálna Red Bull Air Race World Championship sezóna
Prvá oficiálna Red Bull Air Race World Championship bol zahájená v roku 2005 . Desiati piloti pretekali v siedmich strhujúcich závodoch po celom svete: Abu Dhabi (SAE), Rotterdam (Holandsko), Zeltweg (Rakúsko), Rock of Cashel (Írsko), Longley (Veľká Británia), Budapešť (Maďarsko) a San Francisco (USA).
Američan Mike Mangold bol korunovaný svetovým šampiónom, na druhom mieste sa umiestnil maďarský pilot Peter Besenyei a tretí doletel Kirby Chambliss z USA.
2006: Osem závodov a 11 pilotov
Osem pretekov sa konalo v roku 2006: Abu Dhabi (SAE), Barcelona (Španielsko), Berlín (Nemecko), Istanbul (Turecko), Budapešť (Maďarsko), Longley (Veľká Británia), San Francisco (USA) a Perth (Austrália). 11 pilotov súťažilo o titul svetového šampión. Tentoraz to bol Kirby Chambliss, kto siahol na titul.
2007: 13 pilotov
V roku 2007 bol kalendár rozšírený na desať pretekov s 13 pilotmi to bola zatiaľ najväčšia sezóna. Preteky sa konali v Abu Dhabi (SAE), Rio de Janeiro (Brazília), Monument Valley (USA), Istanbul (Turecko), Interlaken (Švajčiarsko), Londýn (Veľká Británia), Budapešť (Maďarsko), Porto / Gaia (Portugalsko ), San Diego (USA) a Perth (Austrália). Po tesnej bitke počas celej sezóny medzi Mike Mangold-om a Paul Bonhomme-om, nakoniec Mangold získal titul Red Bull Air Race World Champion.
2008: Prvý európsky majster sveta
12 pilotov vyrazilo k nebu v roku 2008 v ôsmich závodov po celom svete: Abu Dhabi (SAE), San Diego (USA), Detroit (USA), Rotterdam (Holandsko), Londýn (Veľká Británia), Budapešť (Maďarsko), Porto ( Portugalsko) a Perth (Austrália). Rakúšan Hannes Arch sa stal prvým Európanom, ktorý vyhral majstrovstvá.
2009: Štyria nováčikovia
V roku 2009 15 pilotov, vrátane štyroch nováčikov, súťažilo v šiestich závodoch po celom svete. Majstrom sa nakoniec stal britský pilot Paul Bonhomme.
Od prvého počiatku vzniku Red Bull Air Race, bol vyvíjaný rýchlym tempom, a to ako z hľadiska techniky taktiež diváckou odozvou. Smelé začiatky sa rozrástli v globálny motor šport a odvážny nápad sa stal úspechom so vzrušujúcou budúcnosťou...
Zdroj: redbull.com
Foto: redbull.com
Video: youtube.com