XL Sand Rally 2012 Stupava a Malacky


Bang.sk

Do tretice všetko dobré ešte stále platí – 3. ročník Sand Rally sa vydaril a môžeme začať sumarizovať.

Pred pol rokom…
Akýkoľvek pretek sa začíne hneď po skončení predchádzajúceho ročníku. Aj Sand Rally. Už v decembri 2011 sme jazdili konkrétne trasy po piesku v borovicových lesoch Záhoria, úplne nádherné. Mal som konečne rozjednané (a nakoniec aj naozaj dojednané) záležitosti s ochranármi, so životným prostredím, s poľovníkmi… Črtala sa taká malá piesková Baja, až som sa toho úspechu bál. Iba Vlado sa usmieval a hovoril „Šak dočkaj!“. A dočkau som. Ľudský faktor (ako vzletne nazývame blbosť, závisť a neochotu) zariadil, aby sme sa znovu stretli na uzavretých tratiach. Síce si na nich zasúťažíme, zapotíme sa, ale pretekať na motorkách koncipovaných ako kópie rally špeciálov na prvých dvoch kvaltoch je hovadina. Preto Baja snáď o rok.

Zákulisie
V piatok ráno so synom Adamom vykladáme mašiny v Stupave aby sme zistili a odmerali koľko a hlavne akých kôl vybrať pre samotný pretek. Hneď po vyprázdnení dodávky sa dnu nasťahovali kozy a začali žrať dresy a vercajch, našťastie motorky im nechutili.

Miestna motokrosová trať je pekná kombinácia piesku s troškou hliny. Aj výškové usporiadanie z nej robia zaujímavú zmesku výjazdov, tobogánov a bubnov. Po každých piatich kolách je vítaný oddych a toto použijeme aj ako model pre pretek. Po skúsení rôznych variánt a smerov odchádzame smer Malacky. Tu nás čaká inakší level: piesok je suchý a hlboký a trať na hranici hnusu. Vyčerpávajúce motanie sa medzi stromami musím na 6 miestach prepáskovávať a upravovať aby sa mastodonty vôbec vpratali na trať. Je síce oproti minulosti širšia ale vzhľadom k podkladu sa dajú očakávať časté nechcené zmeny smeru pretekajúcich. Pretek mi dal za pravdu.


Haro prenasledovaný Krtkom na trati v Stupave
Depo a ostatné záležitosti pripravil Vlado Ružička (Šógun), pričom najhodnotnejšie časti sú pominuteľné: guláš, klobáska a kapustnica. Atmosféra kempu v lese má čaro a vôňa borovíc a pečených klobások bude mátať zúčastnených celý rok. Konečne sa objavil aj barel s úžitkovou vodou a preto bolo frflania málo. Akurát niektorým chytrolínom sa zdalo vysoké vstupné, no ekonomika je sviňa a púšťa do zelených čísiel usporiadateľov neochotne. Tentoraz tesne, ale pustila.

Registrácia a prebierky následne prebehli v pohode a trénujúci pretekári začali tušiť namáhavú a silne potivú sobotu a nedeľu. Horúčava je najhorúčovatejšia na piesku a záhorácky sypký nie je výnimkou.

Sobota - MX trať Stupava
Motokrosová zatajená lokalita vyrobila žalúdočnú nervozitu polovine štartového poľa, tá druhá ju neúspešne skrývala. Na začiatok pre ukľudnenie prebehla krátka rozprava a dve zavádzacie kolá. Atmosféra graduje a štartujeme do prvej rundy iba na tri okruhy. Vlado púšťal motorky dosť nahusto a na trati bolo miestami silne tesno. Druhú rozjazdu na päť kôl ešte jazdci vládali a nasledovala hneď po prvej. Tretie päťkolo sme pustili po náležitej prestávke a slabším jedincom začali lietať motorky z rúk. K tomu prach, piesok a horúčava, jednoducho nádhera.

Trať v Stupave
Posledných päť okruhov iba dorazilo aj odolných a asi sa všetci potešili správe, že na tento deň s jazdením končíme. Po presune späť do Malaciek sa pretekalo po vlastných na recesistickom behu po miestnych pieskoch. Únavná prča na záver dňa. Ten ešte vylepšil ukážkovými jazdami na KTM 500EXC Zlatko Novosad, jedna z enduro hviezd (predvádzacia moto od KTM Bratislava). Večer sa ani nikto významne neopil, čo pokladám za spoľahlivý barometer náročnosti podujatia.

Nedeľa - CC trať Malacky
Nedoliečené zápästie ma odsunulo do polohy diváka a preto som mohol popásť oči na pieskových výkonoch, no aj na antivýkonoch. Boli pustené dve rozjazdy po päť kôl. Keby nefúkal vietor bolo by koliečok menej, jazdci aj motorky by sa hromadne zadierali. Na najkritickejšom mieste trate to vrelo, piesok lietal povetrím a často som zatváral oči. Ani nie tak od slnka ako od kolíznych situácií v zápale boja. Našťastie všetko dobre dopadlo a Rumunsko 2011 sa neopakovalo.

Vychutnajte si aj pekne video od chlapcov z Cyberlogic Production




Technicky a rýchlostne vynikali Krtek, Školník a Adam. Prvá tretina štartujúcich to vie ozaj dobre, stredná tretina sa učí alebo stagnuje a tá posledná sa snaží a učiť sa musí. Ale aj niektorí dobre sa umiestnivší sedia na motorkách a spoliehajú sa na podvozky a vyvažovanie zadkom. To je podmienene spoľahlivá (ne)technika v malých rýchlostiach. No pokiaľ sa podaria smelé plány na zorganizovanie plnohodnotnej pieskovej Baja tak si koledujete akurát tak o pekné kotrmelce v rýchlosti.

Aj nedeľné zápolenie bolo o kondícii a technike, mnoho jazdcov vzdalo alebo nenastúpilo. Nevadí, prišli sme si zajazdiť, upevniť cezhraničné priateľstvá a dobre pokecať. To sa podarilo a každý kto pretek dokončil, alebo sa o to iba pokúsil si zaslúži obdiv. Za jazdu, odvahu a vytrvalosť.

Ďakujem všetkým zúčastneným a púšťam sa do boja za usporiadanie plnokrvnej súťaže na piesku, všetko doteraz bola síce milá no alternatívna nutnosť. Držte palce, ako náhle sa situácia vyjasní novinky uverejním. Hlavne vo vzťahu k organizovaniu rumunskej Baja a podobne. Mám možnosti vymyslené, akurát beh udalostí ukáže reálnosť určitej kombinácie.

Haro, organizátor


Pre mňa bola toto prvá Sand Rally kde už naozaj väčšina organizátorských povinností bola na pleciach Vlada a jeho tímu, časomiera fungovala maximálne samostatne a spoľahlivo a tak som si to mohol konečne užiť. V piatok som dokonca jazdil a trénoval, čo sa mi ešte ani jeden rok poriadne nepodarilo. Predsa len po zime bolo treba trošku zistiť čo a ako. Jazdilo sa mi skvele a čoraz viac piesok a jazdu na ňom milujem.

Sobotné ráno som začal odbehnutím jedného kolečka na trati. Jazdili sme na trati v Stupave, kde som aj ja bol prvý krát. Trať nebola extra jazdecky náročná, ale bola rýchla. Podvozok GS dostával zabrať, hlavne na roletách. Kvôli úsekom s tvrdším podkladom som veľmi nespúšťal tlak v pneu a v pieskových častiach to bolo cítiť. Ale jazdenie po 5 kolečiek bolo v pohode, jazdil som vyrovnané časy a večer z toho bolo celkovo 10.-te miesto v natrieskanej kategórii 2V800. Vzhľadom nato, že som jazdil na istotu tak spokojnosť.

Večer som sa ešte musel povenovať sprievodnému programu a zorganizovať novinku Pieskový beh a samozrejme si aj zabehať. Myslím, že to bola sranda a páčilo sa každému, kto sa zúčastnil. Vyhodnotenie behu nájde v samostatnej časti.

Nedeľa bola už v znamení tradičnej trate v Malackách. Na prvú jazdu som si nesfúkol dobre pneu a tak som si dva krát aj ustlal. Aj tak som ale cícil, že jazdím dobré časy. Po následnom spustení tlaku bola druhá jazda úplne skvelá. Ja osobne by som privítal kľudne aj ďalšie rozjazdy. Moje časy okolo 4m 20s na kolo boli v TOP5 nielen v mojej kategórii ale aj medzi jednovalcami a dávali tušiť že si v celkovom poradí polepším. Nakoniec z toho bolo 8. miesto v kategórii 2V800, ale reálne som sa mohol posunúť až na piate miesto (strata len 2min 25sek) Predo mnou sa umiestnili teda 4x SuperEnduro, 2x LC8 a 1x HP2. O tom, že kategória 2V800 bola poriadne natrieskaná svedčí aj fakt, že môj čas by v 2V600 medzi Afrikami stačil na 3. miesto a medzi jednoválcami dokona na 10.-te. Nemal som teda žiadny dôvod k nespokojnosti. Nakoniec v novovyhlasovenej kategórii SuperHroch, ktorú v Rumunsku zaviedol Haro som bol najrýchlejší.

Zdroj: Motoride.sk
Video: Cyberlogic Production